Aantal betalingsachterstanden toegenomen

Bedrijven zien voordelen in van sociale media
11 januari 2012
Gerechtelijke uitspraken E-court ongeldig
7 februari 2012

Aantal betalingsachterstanden toegenomen

Uit de laatste BKR Kredietbarometer blijkt dat er toename is van het aantal kredietnemers met een betalingsprobleem. Deze kleine stijging betekent een verbetering ten opzichte van de eerste half jaar van 2011. Toen steeg het percentage van 6,6% naar 7,2%. De barometer meet de trends en ontwikkelingen in het betalingsgedrag van Nederlandse kredietnemers en wordt twee keer per jaar uitgebracht. Het laatste half jaar is dit percentage toegenomen van 7,2% naar 7,4%.

De verwachting is dat de vraag naar schulphulpverlening zal toenemen, ondanks de lichte stijging onder het aantal betalingsachterstanden bij kredietnemers. Volgens Peter van den Bosch is de lichte stijging in de kredietbranche slechts een klein deel van de totale schuldenproblematiek. In andere branches lopen de betalingsachterstanden ook flink op. Denk hierbij aan bijvoorbeeld zorgverzekeringen en incassobureaus.

Ook denkt Van den Bosch dat door middel schuldpreventie door een integrale registratie van alle betalingsproblemen onder Nederlandse consumenten een deel van de oplossing is. Uit onderzoek blijkt dat schulden kunnen worden voorkomen door deze vroeg te signaleren. In 80% van de gevallen kan worden voorkomen dat deze schulden nog erger worden. BKR beseft ook dat het de privacy aantast, maar heeft hierbij wel het juiste doel voor ogen en dat is het helpen van zowel de consument als de kredietverstrekker en de maatschappij.

De missie van BKR is de krediet- en betalingsrisico’s voor consumenten beperken en overkreditering en andere problematische schuldsituaties helpen voorkomen. Zij willen deze missie ondersteunen door de trends in het betalingsgedrag periodiek te communiceren. Zij denken dat het inzicht in deze gegevens de betalingsproblemen verminderd.

Het periodiek communiceren van trends in het betalingsgedrag van consumenten door middel van de BKR Kredietbarometer, past in de missie van BKR. “Als BKR willen we krediet- en betalingsrisico’s voor consumenten beperken en overkreditering en andere problematische schuldsituaties helpen voorkomen. Inzicht in de ontwikkeling van betalingsproblemen helpt daarbij,” zegt Van den Bosch.

 

Bron: BKR

Om u zo goed mogelijk van dienst te zijn, maakt onze website gebruik van cookies.

Meer informatie