Bedrijven zien voordelen in van sociale media

Aantal betalingsachterstanden toegenomen
24 januari 2012

Bedrijven zien voordelen in van sociale media

Bedrijven gebruiken steeds vaker sociale media in de bedrijfsvoering. Zij zien de voordelen van het gebruik hiervan in.

KPMG heeft internationaal een onderzoek gehouden onder ongeveer 4000 werknemers van bedrijven over sociale media. Uit dit onderzoek blijkt dat ruim 70% van deze bedrijven actief aanwezig is op de sociale media als Twitter, Facebook en LinkedIn. Bedrijven in de opkomende markten zijn erg actief op sociale media zoals, China, Brazilië en India. In China zet zelfs bijna 83% van de bedrijven sociale media in.

In Zweden, Duitsland en Australië is het aantal bedrijven wat sociale media inzet ongeveer 40%. De sociale media worden niet alleen ingezet om de klantrelatie te verbeteren, maar ook voor vernieuwde producten en het werven van personeel.

Bedrijven in opkomende markten zetten de sociale media in om zo de concurrentie die al verder ontwikkeld is een stap voor zijn met deze relatief goedkope mogelijkheid, aldus William Koot, partner bij KPMG Advisory.

Hieruit kan worden geconcludeerd dat bedrijven die al langer meedraaien in de gevestigde markten, vaker met klanten via de traditionele kanalen communiceren. Hier hoeven opkomende bedrijven geen rekening mee te houden. China en India hebben ook nog een voordeel dat de kosten van internet en de mobiele apparaten sterk dalen. Sommige bedrijven in de opkomende markt hebben juist afstand genomen van de e-mail systemen, zodat er optimaal gebruik wordt gemaakt van de sociale netwerk kanalen.

De Retail sector is het meest actief bij het inzetten van sociale media. In deze sector is 75% van de bedrijven actief op sociale media, gevolgd door de financiële dienstverlening (banken en verzekeringmaatschappijen)

Koot vindt het logisch dat de Retail branche hierin zo vooruitstrevend is, aangezien de sociale media zich op de consument richt. Dit is dus een efficiënt en goedkoop marketingkanaal. Ook is het via sociale media mogelijk om informatie over de klant en hun behoeften te achterhalen. Hier kan dan weer op worden ingespeeld.

De werknemers die zijn onderzocht vinden de voordelen van het gebruik van de sociale media zwaarder wegen dan de nadelen. 90% van de medewerkers vindt dat het gebruik van sociale media toegang geeft tot meer kennis en een tevreden gevoel ten opzichte van de werkgever. De belangrijkste voordelen van sociale media die worden gezien volgens 80% van de werknemers zijn de ontwikkeling van relaties met de buitenwereld, imagoverbetering van de onderneming en hogere arbeidsproductiviteit. Toch zitten er wel strikte richtlijnen aan het gebruik van de sociale media.

“De werkgever kan het gebruik van sociale media niet verbieden”, volgens Koot. “Van de bedrijven die de toegang tot sociale media blokkeren, geeft 33% van de medewerkers aan dat zij het gebruik op het werk forceren om te kunnen voldoen aan hun behoefte aan sociale contacten. Werkgevers kunnen beter een specifiek beleid voor sociale media  ontwikkelen of de verwachtingen van het personeel met betrekking tot het gebruik hiervan informeel te regelen”.

 

Bron: KPMG

Om u zo goed mogelijk van dienst te zijn, maakt onze website gebruik van cookies.

Meer informatie